Olemme kaikki enemmän tai vähemmän tapojemme orjia.

Kannattaa siis valita sellaiset tavat ja tottumukset jotka tekevät elämästä helpompaa! Nämä neljä tottumusta omaksumalla teet painonpudottamisesta hieman yksinkertaisempaa.

 

1. Hanki samanhenkistä seuraa

  • Jos kotona vain löhötään, katsellaan tv:tä ja mässäillään niin laihduttaminen on huomattavasti vaikeampaa. Hankkiudu kuntoilevien tai laihduttamiseen vakavasti suhtautuvien ihmisten seuraan. American Journal of Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus sen todistaa: Yksin laihduttaminen onnistuu erittäin harvoin.

 

2. Pidä kirjaa syömisistäsi

  • Syömiseen pätee sama kuin rahankäyttöön: Jollet kirjaa asioita ylös, saatat helposti sortua ylilyönteihin. Jo pelkkä ylöskirjaamistapa ehkäisee täysin satunnaista herkuttelua, koska kirjaamiseen liittyy hieman vaivaa. Näin myös pystyt toteamaan miten paljon kaloreita päivän aikana syöt – saatat yllättyä tuloksista!

 

3. Kokeile liikunta- ja laihdutussovelluksia

  • Liikuntarannekkeiden mukana tulevat tai älypuhelimeen ladattavat sovellukset voivat olla suureksi avuksi laihdutuksessa: Ne kertovat etenemisestäsi kohti välitavoitteitasi ja pitävät sinut motivoituneena treenaamiseen sekä laihduttamiseen. Sovellusten sosiaalinen puoli tuo mukaan myös hieman ryhmäpainetta: Jos asetat liikuntasuorituksesi tai syömisesi sovellukseen muiden nähtäville, sillä voi olla iso vaikutus suoritusmotivaatiollesi.

 

4. Kokkaa itse

  • Syömällä ulkona sorrut helposti piilokaloreihin, piilorasvoihin ja piilosokereihin. Ravintola-annoksissa on lähes aina moninkertaisesti enemmän suolaa ja sokeria kuin kotona tehdyissä ruoissa. Osta siis mieluummin kaupasta aitoja raaka-aineita ja kokkaa itse – näin pysyt myös paremmin perillä siitä mitä oikeasti suuhusi pistät.

 

 

Katso myös: Lisää ruokaan ja laihduttamiseen liittyviä juttuja

Kuva: Michael L. Baird

Lähde: Womens Health Magazine

Kommentit

kommenttia