Proteiinilla on tärkeä rooli ruokavaliossa, olit sitten kehonrakentaja tai tavallinen tallaaja.

Tässä kolme yleistä proteiinimokaa johon sinäkin olet saattanut sortua.

1. Turvaudut usein proteiinipirtelöihin ja -patukoihin

Proteiinipatukat ja -pirtelöt ovat kyllä käteviä, mutta siihen niiden edut loppuvatkin. Ne ovat yleensä täynnä sokeria ja vaikeasti lausuttavia keinotekoisia ainesosia. Monet proteiinipatukat eivät myöskään oikeasti sisällä paljoa tavallista suklaapatukkaa enempää proteiinia.

Kannattaa jättää proteiinituotteet kauppaan ja nauttia proteiini edullisemmassa ja terveellisemmässä muodossa: Esimerkiksi pähkinöinä, kananmunina ja kreikkalaisena jogurttina.

2. Syöt aina samaa proteiininlähdettä

Ihmiskeho pystyy hyödyntämään täysimittaisesti vain tietynlaisia proteiinirakenteita, joihin tarvitaan yhdeksää eri aminohappoa. Näitä proteiineja saa helpoiten lihasta ja kananmunista, mutta myös monipuolisesti kasviksia syömällä ne on mahdollista kerätä.

Oleellisinta on kuitenkin juuri monipuolisuus: Proteiininlähteissä tärkeitä eivät ole pelkästään proteiinit, vaan myös muut vitamiinit ja hivenaineet. Syö eri lihoja ja kasviksia vaihdellen – näin saat tasapainoisen annoksen muitakin kehosi tarvitsemia ainesosia.

3. Syöt kunnolla proteiinia vain kerran päivässä

On varsin yleistä, että proteiininsaanti painottuu ilta-aikaan: Aamulla syödään kaurapuuroa, lounaaksi salaattia ja vasta päivällisellä tai illallisella lautaselle otetaan kunnon pihvi.

Parempi strategia olisi kuitenkin nauttia proteiinia jonkin verran joka aterialla. Lihastreenisi ei toki mene hukkaan vaikka söisit proteiinia harvakseltaan, mutta energiatasosi pysyy korkeampana ja tunnet olosi kylläisemmäksi jos tankkaat proteiinia tasaisesti pitkin päivää.

 

Katso myös:

Lihaisia proteiiniherkkuja

 

 

Lähde: Womens Health Magazine

Kommentit

kommenttia