Kypsentäminen tekee ruoasta maukkaampaa, mutta voi samalla viedä tärkeitä ravintoaineita mennessään.

Kannattaa siis pyrkiä syömään ainakin seuraavia ruokia kypsentämättöminä.

1. Parsakaali

Parsakaali on varsinainen superfood. Se sisältää myrosinaasi-nimistä entsyymiä, joka vapautuessaan tuhoaa kehossasi syöpää aiheuttavia karsinogeeneja. Lisäksi parsakaali sisältää runsaasti K-vitamiinia. Parsakaalin lämmittäminen vähentää terveysvaikutuksia huomattavasti, syö siis parsakaalia raakana esim. salaatin joukossa.

2. Pähkinät

Pähkinät alentavat haitallisen LDL-kolesterolin määrää, mutta eivät kypsytettyinä. Kun pähkinöitä paahdetaan yli 170-asteen lämpötilassa, niiden syönnillä on päinvastainen vaikutus: ne nostavat LDL-kolesteroliasi ja voivat aiheuttaa jopa syöpää.

3. Valkosipuli

Raa’assa valkosipulissa on entsyymiä nimeltä allisiini. Se suojaa solujasi vapailta radikaaleilta ja estää näin sairauksien puhkeamista. Kypsennetyssä valkosipulissa on huomattavasti vähemmän allisiinia.

 

Katso myös:

 

Lähde: Makuja

Kommentit

kommenttia