Kahvia ei kannata litkiä aina – tai varsinkaan turhaan.

Kahvilla on viimeaikaisissa tutkimuksissa todettu monia positiivisia terveysvaikutuksia mm. maksan terveyteen. On kuitenkin tilanteita jolloin kahvia ei kannata juoda.

3 tilannetta, jolloin kahvi on syytä jättää juomatta:

1. Herkkäunisuus

Jäävätkö yöunet lyhyiksi? Koetko olevasi aamuisin rättiväsynyt? Kokeile jättää iltapäiväkahvit pois. Iltapäivällä nautittu kofeiini voi vaikuttaa piristävästi liiankin pitkälle iltaan. Jos olet jo valmiiksi herkkäuninen, kofeiini verenkierrossa ei tee nukahtamisesta ainakaan yhtään helpompaa.

2. Stressi ja paniikkihäiriö

Jos kärsit paniikkihäiriöistä tai kovasta stressistä, niin kahvi ei välttämättä ole sinua varten. Kofeiini voi aiheuttaa ahdistusta jos keho siirtyy helposti ylikierroksille, tai jos se käy niillä jo valmiiksi.

3. Rytmihäiriöt

Kofeiini voi aiheuttaa ja pahentaa rytmihäiriöitä. Jos siis kärsit pahoista rytmihäiriöistä, niin kahvi voi olla syytä vaihtaa ainakin silloin tällöin teehen.

 

Katso myös:

Lisää kahvijuttuja

Lähde: MeNaiset

Kommentit

kommenttia