Mitä sinulla on tapana juoda kuntoilusession jälkeen?

Jos olet keskivertokuntoilija, juot luultavasti vettä tai urheilujuomaa. Birminghamin yliopistossa tehdyn kokeen perusteella maito olisi kuitenkin parempi vaihtoehto! Tässä kolme syytä miksi näin on…

Juo maitoa treenin jälkeen näistä syistä:

1. Nesteyttää paremmin

Kokeessa havaittiin, että maito pysyy elimistössä paljon pidempään kuin vesi tai urheilujuoma. Tämän ansiosta se myös nesteyttää kehoa pidempään ja tehokkaammin, pitäen nestetasapainon ja verensokerin tasaisempana.

2. Sisältää enemmän tärkeitä hivenaineita

Maito sisältää paljon elektrolyyttejä, kuten kaliumia ja natriumia. Hikoillessaan ihmiskeho menettää näitä luontaisia suoloja, ja maito näyttää olevan erinomainen tapa korvata niitä. Maito sisältää myös D-vitamiinia ja kalsiumia, jotka ovat tärkeitä mm. luuston terveydelle.

3. Maito ei lihota

Tuoreen tanskalaistutkimuksen mukaan paljon maitotuotteita syövät koehenkilöt pitivät painonsa kurissa paremmin kuin he jotka söivät maitotuotteita hyvin rajoitetusti tai eivät ollenkaan. Tutkijat uskovat tämän selittyvän maidon sisältämällä kalsiumilla, joka sitoo rasvan ulosteeseen ”kuin saippuapalaan” – maidonjuojilla rasva ei siis jää elimistöön vaan tulee ulosteen mukana ulos!

Katso myös:
Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja
Maitopohjaisia herkkuja

Lähde: Telegraph

Kommentit

kommenttia