Proteiinista on tullut ruokayhtiöiden mainosmiesten suosikki-iskusana.

Proteiinipitoisuus kuulostaa monien korvissa lähes synonyymilta terveellisyydelle. Totuus kuitenkin on, että länsimaalaiset saavat jopa liikaa proteiinia lihapainotteisesta ruokavaliostaan. Huffington Post kirjoittaa kolmesta merkistä, jotka kertovat, että saatat syödä jopa liikaa proteiinia.

1. Painosi nousee

Eräässä tutkimuksessa vertailtiin kahta koehenkilöryhmää, joiden molempien jäsenet laitettiin syömään enemmän kuin heidän kaloritarpeensa normaalisti olisi. Tulosten mukaan korkean proteiinipitoisuuden dieetillä olleet koehenkilöt lihoivat yhtä paljon kuin vähän proteiinia ja paljon rasvaa sisältäneellä dieetillä olleet koehenkilöt. Proteiinipitoiset ruoat siis lihottanevat yhtälailla kuin rasvapitoisemmat ruoat – pidä siis huoli siitä että kompensoit proteiinipitoisten ruokien tuomat kalorit vähentämällä muita herkkuja.

2. Sinulla on munuaisongelmia

Kun kehomme prosessoi syömäämme proteiinia, syntyy kuona-aineita, joita munuaisemme puhdistavat. Munuaiset voivat rasittua, jos syömme normaalia enemmän proteiinia.

3. Sinulla on jatkuvasti jano

Kohdassa 2 mainittu munuaisten rasittuminen voi johtaa myös nestevajaukseen, mikä ilmenee jatkuvana janontunteena. Tämän ongelman voi toki korjata juomalla vettä, mutta vettä olisi syytä juoda riittävästi jo ennen janontunteen syntymistä.

 

Katso myös:

Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

 

Lähde: Huffington Post

Kommentit

kommenttia