Tietyt merkit kielivät siitä että et nuku riittävästi.

Tässä kolme ilmeisintä merkkiä:

1. Turvaudut joka aamu torkkukytkimeen

Iltasi venyvät liian pitkään jos joudut joka aamu painelemaan monta kertaa torkkukytkintä – ja huomaat toistuvasti saapuvasi töihin myöhässä. Paras lääke myöhäisiin aamuihin on samassa vuorokausirytmissä pitäytyminen. Pidä siis viikonloppuriekkumiset minimissään ja jätä esimerkiksi elektronisten vempeleiden kanssa pelailu hyvissä ajoin illalla ennen nukkumaanmenoa.

2. Olet ”kofeiinikierteessä”

Kofeiini aiheuttaa herkästi eräänlaisen noidankehän: Kun tokkuraista oloa koittaa parannella kahvia juomalla pitkin päivää, kofeiini pysyy kehossa pitkään ja häiritsee unensaantia illalla. Huonosti nukuttua yötä on helppoa lääkitä jälleen kahvilla, joka kostautautuu taas seuraavana yönä – ja niin edelleen.

Paras lääke kofeiinikierteeseen on kahvin jättäminen vähemmälle ja liikunnan lisääminen. Myös tryptofaania sisältävät ruoat voivat auttaa nukahtamista – näitä ovat mm. banaani, kalkkuna ja kirsikat.

3. Uni ei tule vaikka nukuttaa

Jos olet jo jonkin aikaa kärsinyt unettomuudesta, on nukkumaanmenosta voinut muodostua eräänlainen pelottava rituaali: ”Taas yksi uneton yö ja tokkurainen päivä edessä”.

Liikunta auttaa nukahtamaan – kunhan sitä ei harrasta juuri ennen nukkumaanmenoa. Pääkoppaansa kannattaa valmistella nukkumaanmenoa varten jättämällä hyvissä ajoin tietokoneen ja puhelimen näpyttely. Meditoiminen ennen nukkumaanmenoa voi myös auttaa.

Jos uni ei vain kerta kaikkiaan tule, niin siitä ei kannata välittää: Yhden valvotun yön jälkeen uni taatusti tulee seuraavana yönä.

 

 

terveysnappi

 

 

Lähde: Iltalehti / Chatelaine

Kommentit

kommenttia