Onko ruokavaliossasi tarpeeksi kuitupitoisia ruoka-aineita?

Riittävä kuidunsaanti on monella tavalla tärkeää: kuidut auttavat sinua pysymään ihannepainossasi ja ne ylläpitävät suolistosi terveyttä. Näistä kolmesta merkistä tunnistat, että kasvisten ja hedelmien määrää olisi syytä lisätä ruokavaliossasi

Nämä merkit kertovat siitä, että et saa riittävästi kuitua ruokavaliostasi:

1. Käyt vessassa isommalla hädällä harvemmin kuin kerran päivässä

Ihmiset olettavat, että vain ummetus kertoo kuidunpuutteesta. Kuitenkin jo harvalukuinen vessa-asiointi kertoo siitä, että suolistosi kaipaa lisää kuituja.

2. Sinulla on korkeat kolesteroliarvot

Tutkimusten mukaan kolesteroli ja kuidunsaanti ovat yhteydessä toisiinsa. Kuidut vievät muun kuonan ohella myös kolesterolia mennessään.

3. Olet nälkäinen 45 – 60 min ruokailun jälkeen

Kuitu pitää nälän loitolla parhaiten. Jos et syö kuitua tarpeeksi, tunnet itsesi nälkäiseksi pian aterioinnin jälkeen.

 

Katso myös: Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Womens Health Mag

 

Kommentit

kommenttia