Terveellinen syöminen ei ole rakettitiedettä, mutta joskus on hyvä kerrata perusasiat.

Tässä 10 yksinkertaista totuutta terveellisestä syömisestä.

1. Syö monipuolisesti

Tiede ei ole löytänyt tiettyä ruokaa tai edes tiettyä ruokavaliota, joka olisi optimaalinen ihmiskeholle. Siksi kannattaakin syödä monipuolisesti kaikkea mitä luontoäiti tarjoaa.

2. Kiinnitä huomiota annoskokoihin

Minkä kokoiset lautaset keittiössäsi on? Jos ne ovat jättikokoiset, kannattaa harkita pienempien ostamista. Samaten ulkona syödessä kannattaa välttää kaikkea missä lukee perässä XXL tai edessä Mega.

3. Älä säästele kasviksissa

Vanha kunnon lautasmalli toimii edelleen: Täytä lautasesi aina puolilleen vihanneksia. Näin saat paljon hivenaineita ja kuitua, joka pitää olosi täytenä pitkään ilman suuria kalorimääriä.

4. Jos syöt viljaa, syö täysjyväviljaa

Keho käsittelee valkoista vehnäjauhoa käytännössä samaan tapaan kuin valkoista sokeria. Täysjyvävilja on terveydelle huomattavasti parempi vaihtoehto: Se pitää verensokerin tasaisena ja suoliston kunnossa.

5. Syö kalaa ja pähkinöitä

Pähkinät, kala ja avokado ovat hyviä monityydyttymättömien rasvahappojen lähteitä. Anna niille niiden ansaitsema osuus ruokavaliossasi, ja korvaa välipalapatukat pähkinöillä.

6. Vähennä punaista lihaa

Useimmat länsimaalaiset syövät liikaa punaista lihaa. Punainen liha on liiallisesti nautittuna haitallista niin terveydelle kuin ympäristöllekin. Suosi proteiininlähteenä kanaa, kalaa ja vaikkapa tofua.

7. Älä huoli kolesterolista

Monet viimeaikaiset tutkimukset kertovat kolesterolista samaa: Se ei olekaan niin suuren mittaluokan ongelma kuin aiemmin on luultu. Esimerkiksi kananmunan keltuaisen sisältämä kolesteroli ei aiheuta ongelmia perusterveelle ihmiselle – keltuaisen kolesteroli ei yhtäkkiä hyppää mahalaukusta verenkiertoosi. Korkeista kolesteroliarvoista kärsivien kannattaa kuitenkin totella lääkärin neuvoja ja vähentää mm. tyydyttneiden rasvojen saantia.

8. Vähennä suolaa, lisää kaliumia

Suolan käytön suhteen kannattaa olla tarkkana, ja korvata sitä tarpeen mukaan esimerkiksi mausteilla. Liika suolansaanti nostaa verenpainetta ja voi aiheuttaa mm. verenpainetautia. Riittävä kaliuminsaanti puolestaan alentaa verenpainetta. Kaliumia saat paljon esimerkiksi banaanista – katso täältä banaaniherkkuja.

9. Varmista riittävä D-vitamiinin ja kalsiumin saanti

D-vitamiini ja kalsium ovat oleellisen tärkeitä terveen luuston ylläpitämiseksi. Liha- ja maitotuotteet ovat hyviä kalsiuminlähteitä, mutta useimmat suomalaiset eivät saa riittävästi D-vitamiinia ruoasta. D-vitamiinia kannattaakin syödä lisäravinteena.

10. Jätä limsat ja alkoholi vähemmälle

Vesi on paras, terveellisin ja halvin janonsammuttaja. Limsat ovat haitallisia hampaidesi terveydelle ja sisältävät ”tyhjiä kaloreita” – niissä ei siis ole veden lisäksi mitään mitä kehosi oikeasti tarvitsisi. Sama pätee alkoholiin.


Katso myös:
Lisää ruokaan ja terveyteen liittyviä juttuja

Lähde: Berkeley Wellness

Kommentit

kommenttia